Sak 6.7 – FK Bodø/Glimt skal fremme og støtte forslag på Forbundstinget, eller støtte ev. fremlagte forslag på Forbundstinget, om at Norges Fotballforbund umiddelbart starter prosessen med norsk utmelding av FIFA

FK Bodø/Glimt skal fremme og støtte forslag på Forbundstinget, eller støtte ev.fremlagte forslag på Forbundstinget, om at NFF skal være ledende i kritikken av utviklingen i FIFA og jobbe for, foreslå og stemme for å fjerne Infantino som President påden kommende FIFA-kongressen i Qatar.

Forslagsstiller: Medlem i FK Bodø/Glimt, Martin Bergseng Lange, Myre

Motivering:

FIFA-president Gianni Infantino kom noe overraskende til makten for seks år siden, og bl. a. NFFmente han ville bli et friskt pust for organisasjonen. Det motsatte har skjedd. FIFA har utviklet seg til en marionett for autoritære stater. Infantino selv er etterforsket for korrupsjon i Sveits, i en sak som har endt med riksrettssak mot Riksadvokaten i landet fordi han har ført hemmelige møter med Infantino. Som personlig hevn mot sveitserne har han i etterkant flyttet deler avFIFAs hovedkvarter fra Zürich til Paris.

Infantino har de facto tatt over makten i Det Afrikanske Fotballforbundet (CAS) for å skapestemmemessig likevekt mot murringen som er begynt å komme fra UEFA. Han bruker mye tid på å promotere saudiarabiske turistmyndigheter og har nylig flyttet seg selv og familien til Qatarfor å bo der frem mot VM i desember. Han er nær personlig venn av Vladimir Putin, og unnviker spørsmål om hva han vil gjøre med «Vennskapsmedaljen» (Order of Friendsip Medal) han fikk av Putin etter VM i Russland.

Dråpen har for mange kommet for lenge siden, men i går kom en ny kjempedråpe. Til tross for at de svenske, polske og tsjekkiske fotballforbundene har gjort det klinkende klart at de ikke akter å møte Russland i VM-playoff, nekter FIFA å sanksjonere Russland med annet enn symbolske tiltak som flagg- og nasjonalsangnekt. Står de på sitt vil Russland kvalifisere seg tilet allerede illegitimt mesterskap på walkover. Tiden er overmoden for å sette ned foten.

Styret deler oppfatningen av at det er grunn til å være kritisk til flere av de beslutninger som er fattet av FIFA, og måten lederskap her utøves. Det er også viktig at FK Bodø/Glimthar en tydelig stemme i den fotballpolitiske debatten basert på et godt og demokratiskverdigrunnlag.

Styret mener imidlertid at det å melde seg ut av FIFA ikke kan være en riktig vei å gå, da dette vilvære en isolasjonslinje i forhold til fotballen som en internasjonal bevegelse. Styret har videre tillit til at NFF vil være en pådriver, og ta aktive grep, for at fotballen også internasjonalt driver sin virksomhet på en forsvarlig og god måte.