Kommunikasjon


Året 2021 ble et svært positivt år kommunikasjonsmessig for klubben. Sportslig suksess har bidratt tungt til dette. Vi fikk en god del «gratis» publisitet gjennom året, men jobbet også målrettet for å være den beste kilden til informasjon om klubben.

Ettersom klubben måles og belønnes ut i fra trafikk på egne kanaler, så ønsker vi å levere spennende innhold her. Samtidig må vi balansere dette mot saker som vi vet lokalpressen ønsker å lage. Vi har et godt forhold til lokale medier, og vil så langt det lar seg gjøre tilrettelegge for det de ønsker å produsere. 2021 ble også preget av en enda større interesse fra utenlandsk presse.

Vi er opptatt av kanalmiks, og har bevist brukt de forskjellige flatene til forskjellig innhold. Kanalmiksen er ment å skulle dekke ulike målgrupper og deres medievaner. Derfor er det viktig for oss å ha relevant innhold på de forskjellige kanalene, slik at alle føler de får det de vil ha fra klubben.

Glimt.no er vår hovedkanal for egne nyheter. Sammenlignet med 2020 har vi en økning på 46% oppgang i trafikk fra 1 174 142 sidevisninger til 1 716 178. Sportslig suksess forklarer antagelig store deler av økningen, men det jobbes samtidig godt fra kommunikasjonsavdelingen med å ta nye steg på glimt.no.

Vår Facebookside har 59 100 som liker siden vår. Tallet på antall som liker siden har økt med 8 976 personer gjennom 2021. Av følgerne er 57,1% fra Norge og 15,1 fra Bodø. Vår organiske rekkevidde på Facebook varierer fra rundt 4000 til 186 872 på saker som engasjerer godt. Vi bruker Facebook til å løfte ut saker som skrives på glimt.no, men også til «lettere» saker fra hele klubben.

Vår Instagram-konto har vokst fra rundt 20 000 følgere i starten av 2021 til 35 000 følgere i desember 2021, og den vokser fremdeles jevnt og trutt. Vi brukte mye tid på videoproduksjon i 2021, og vi merket et stort engasjement rundt videoene som ble delt. Gjennom Instagram Story har vi også blitt mer synlig på kampdag, for å holde oppe spenningen gjennom hele dagen. Vi merket en stor oppgang på Instagram etter kampene mot AS Roma, både på antall følgere, rekkevidde, engasjement, likes og kommentarer. Ikke overraskende var det også disse innleggene som ble mest sett:

Mest sette video i 2021: «Hvor var du da Glimt slo Roma 6-1 på Aspmyra?🙈» 68,1 k

Mest sette Reels-video i 2021: «La denne suseren fra Solbakken lyse opp en ellers regntung mandag☀️» 42 k

Mest sette innlegg i 2021: Resultat-bilde etter FK Bodø/Glimt – AS Roma. 156 k

Mest sette historie i 2021: Re-post av Quality Hotel Ramsalt i forkant av kampen mot Roma: «i dag heier vi ekstra på @bodoglimt💛». 46,5 k

Vi er mer tilstede på Twitter og har 19 028 følgere. Vi deler saker som er skrevet på glimt.no, og tvitrer fra kampdag.

Podcasten 4-3-3 ble opptur i 2021. Podcasten er ment for å blir ekstra godt kjent med både spillere og andre rundt klubben. Vi produserte totalt 38 episoder, hvorav 23 fullverdige. Vi har 54 509 lyttere totalt, og 1 103 unike lyttere per episode i snitt. Episoden med flest lyttere i 2021 var vår første episode.

YouTube-kanalen har også vokst med prestasjonene, og vi brukte året 2021 på å produsere blant annet reaksjoner etter kamp og et innsyn i borteturene i Europa. Vi har 2761 abonnenter på kanalen, og videoene hadde 391 884 avspillinger i 2021.

Vi har opprettet en TikTok profil for å nå de yngste supporterne. Her publiserer vi de samme videoene vi produserer til våre andre kanaler. Vi har 3452 følgere.